Ухвалення Закону України «Про управлінську процедуру» (УП) стало значним етапом на шляху до європейської інтеграції та наближення України до стандартів ЄС. Закон має на меті запровадити загальні, прозорі, передбачувані та інклюзивні правила взаємодії держави в особі управлінських органів з громадянами та юридичними особами. Схожі правила діють у всіх країнах ЄС і передбачають право особи на участь у прийнятті рішень. Подібні акти, що регулюють управлінські процедури, діють у 27 державах світу ще з 1960 року, коли перший подібний закон був ухвалений у Польщі.

Наближення до європейських стандартів
Отже, одним із ключових аспектів нового закону є його євроінтеграційна спрямованість, адже він відповідає європейським стандартам належного адміністрування. Зокрема, він передбачає такі норми, як право особи брати участь в управлінському процесі, доступ до матеріалів справи, можливість оскарження управлінських рішень, вимога обґрунтування ухвалених рішень і забезпечення об’єктивності та неупередженості під час розгляду справ. Ці стандарти відповідають вимогам документів Ради Європи та принципам Хартії основоположних прав ЄС, що дає підстави вважати новий закон важливим кроком у контексті адаптації законодавства України до acquis communautaire.
Реформа державного управління
Ухвалення Закону «Про управлінську процедуру» є частиною плану заходів з реалізації Стратегії реформування державного управління України на 2022–2025 роки, яка ставить за мету забезпечити громадян і бізнес високоякісними та зручними управлінськими послугами.
Подальші кроки – це модернізація законодавства, підготовка кадрів та інформування населення про УП.
Модернізація законодавства
13 листопада 2024 року Президентом України підписано Закон України «Про внесення змін до законодавчих актів у зв’язку з ухваленням Закону України «Про управлінську процедуру», який містить зміни до 196 законодавчих актів, які регулюють різні сфери правовідносин, з метою приведення їх у відповідність до Закону України «Про управлінську процедуру», який набрав чинності 15 листопада 2024 року.
Варто відзначити, що відповідні зміни сприяють стандартизації процедур у різних сферах правовідносин, що особливо важливо для забезпечення прозорості та доступності державних послуг.
Цифровізація управлінських процесів
Наступним кроком у розвитку управлінської процедури є цифровізація управлінських процесів. Запровадження електронних процедур не лише спростить взаємодію громадян із державними органами, але й підвищить ефективність управлінських процесів. Це створює підґрунтя для розширення доступу до державних послуг онлайн, що особливо важливо в сучасних умовах цифрової трансформації.
Підготовка кадрів
У контексті впровадження Закону «Про управлінську процедуру» особливо важливим є створення умов для належної підготовки та підвищення кваліфікації державних службовців. Це включає навчання на засадах неупередженості та прозорості, що є основоположними принципами європейського адміністрування. Важливу роль також відіграватиме забезпечення належного зворотного зв’язку з громадянами.
Перспективи вдосконалення управлінського законодавства
Очікується, що подальше вдосконалення управлінського законодавства, зокрема розширення норм, що регулюють управлінське оскарження, та інтеграція їх у правову систему України, створить умови для повного переходу до стандартів належного адміністрування, як це визначено в рекомендаціях Ради Європи. Це дасть можливість Україні інтегрувати кращі практики в процеси прийняття рішень.
Отже, впровадження цього закону для України є не лише можливістю узгодження національного законодавства з європейським, але й потужним засобом покращення надання управлінських послуг та забезпечення правової визначеності у відносинах між державою і громадянами.
Послання на джерело